Λιγότερη ανοχή, περισσότερη ευθύνη στις "πλάτες" των διαιτητών...

 

Τη σεζόν 2025-26 η EuroLeague εισήλθε σε μια φάση πιο αυστηρής εφαρμογής των κανονισμών συμπεριφοράς χωρίς, όμως, να έχει προηγηθεί ουδεμία τυπική αλλαγή στο γράμμα του κανονισμού. Η συζήτηση περί «τέλους των προειδοποιήσεων» αποτυπώνει μια πραγματική μετατόπιση στη φιλοσοφία, αλλά όχι μια θεσμική κατάργηση πρακτικών που ίσχυαν μέχρι σήμερα.


Οι κανονισμοί της FIBA και της EuroLeague δεν προέβλεπαν ποτέ υποχρεωτική προειδοποίηση πριν από τεχνική ποινή για ανάρμοστη συμπεριφορά ή flopping. Η προειδοποίηση ήταν ανέκαθεν εργαλείο διαχείρισης αγώνα. Αυτό που αλλάζει πλέον είναι ότι οι διαιτητές ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν λιγότερο αυτό το εργαλείο, ιδίως σε περιπτώσεις που η συμπεριφορά είναι σαφώς αντικανονική.


Η EuroLeague έχει θέσει ως προτεραιότητα τη διατήρηση ρυθμού και την εικόνα ελέγχου του αγώνα. Οι παρατεταμένες συζητήσεις με παίκτες και προπονητές, που στο παρελθόν λειτουργούσαν ως μέσο εκτόνωσης, κρίνονται πλέον αντιπαραγωγικές για το τηλεοπτικό προϊόν. Αυτό δεν σημαίνει ότι απαγορεύεται η επικοινωνία, εν τούτοις, δεν θεωρείται πλέον βασικό εργαλείο διαχείρισης.


Στο flopping η προσέγγιση παραμένει ιδιαίτερα προσεκτική. Παρά τις σαφείς οδηγίες για αυστηρότερη στάση, η EuroLeague δεν έχει υιοθετήσει μηχανισμούς αναδρομικής τιμωρίας ή εκτεταμένη χρήση replay, όπως συμβαίνει στο NBA. Ως αποτέλεσμα, η απόφαση εξακολουθεί να βαραίνει αποκλειστικά τον διαιτητή τη στιγμή της φάσης, γεγονός που διατηρεί υψηλό βαθμό υποκειμενικότητας.


Οι πρόσφατες πειθαρχικές κυρώσεις σε προπονητές για συμπεριφορά ή δηλώσεις δεν αποτελούν καινοτομία, αλλά εντάσσονται σε μια πιο συνεπή και άμεση εφαρμογή του πλαισίου. Το μήνυμα είναι σαφές. Η συμπεριφορά δεν αξιολογείται πλέον με βάση το κύρος ή το status, αλλά με βάση το περιεχόμενο και τη διάρκεια της αντίδρασης.


Συμπερασματικά, δεν μιλάμε για αλλαγή κανονισμού, αλλά για αλλαγή κουλτούρας εφαρμογής. Η EuroLeague δεν καταργεί τη διαιτητική διαχείριση. Περιορίζει όμως τα περιθώρια ανοχής. Και αυτό, χωρίς υπερβολή, αρκεί για να αλλάξει αισθητά την εικόνα του παιχνιδιού.